Tel: 603 750 291 | E-mail: jacektaczynski@gmail.com

Leczenie nerwicy

Leczenie nerwicy lękowej

Zaburzenia nerwicowe (zwane również nerwicą) dotykają kobiet oraz mężczyzn w różnym wieku (jak również dzieci), diametralnie zmieniając ich życie. Mogą dotyczyć każdego z nas lub naszych bliskich, dlatego warto wiedzieć, co stanowi ich istotę, jak się objawiają, a także jak przebiega leczenie nerwicy. Bydgoszcz to miasto, w którym znaleźć można profesjonalną pomoc m.in. w moim gabinecie i dzięki odpowiedniej terapii powrócić do zdrowia.

Droga do nerwicy

Lęk jest naturalnym stanem emocjonalnym, dlatego w życiu codziennym pojawia się w wielu sytuacjach, takich jak ważny egzamin, rozmowa kwalifikacyjna, wystąpienie publiczne czy zagrożenie, np. gdy na drodze panują złe warunki atmosferyczne lub gdy atakuje nas agresywne zwierzę. U niektórych osób stan ten, związany z niepokojem, ma większą intensywność i utrzymuje się dłużej, nawet wtedy, kiedy stresujące okoliczności są już za nimi.

Napięcie związane z długotrwałym odczuwaniem niepokoju może prowadzić do zaburzeń, które uniemożliwiają funkcjonowanie oraz radzenie sobie na co dzień z różnymi sprawami. Jeśli lęk wpływa w paraliżujący sposób na życie, obniża jego jakość i staje się źródłem cierpienia, oznacza to, że staje się zaburzeniem. Nerwica, inaczej zwana zaburzeniem lękowym, to jedno z najczęściej występujących zaburzeń psychicznych – dotyka zarówno kobiet, jak i mężczyzn (choć kobiety częściej borykają się z tym problemem), a także dzieci. Jeśli chodzi o leczenie nerwicy lękowej Bydgoszcz jest miastem, w którym pacjenci zmagający się z tym problemem mogą otrzymać odpowiednią pomoc.

Cechy wspólne zaburzeń lękowych

Zaburzenia nerwicowe sprawiają, że niektóre sytuacje powodują u chorych lęk, którego źródło pozostaje niezrozumiałe. Jej objawy dotykają samopoczucia psychicznego, nerwicy towarzyszą jednak bardzo często również symptomy fizyczne.

Do najczęstszych przejawów nerwicy zalicza się:

Warto odnotować, że chory może doświadczać lęku bez przerwy lub lęk może mieć charakter napadowy (najczęściej związany z atakami paniki) albo występować w następstwie bodźca, który powoduje, że pacjent reaguje nieadekwatnie do sytuacji lub zagrożenia  – wówczas mowa o fobiach.

Jeśli chodzi o symptomy somatyczne, są to:

Uciążliwe objawy powodują, że pacjenci decydują się na leczenie nerwicy w Bydgoszczy – wizyta konsultacyjna to pierwszy krok do lepszego samopoczucia.

Przyczyny nerwicy

Co powoduje nerwicę? Choć nie ma tu jednej prawidłowej odpowiedzi, można wyróżnić kilka potencjalnych powodów:

Nerwica niejedno ma imię

Nerwica to obszerna kategoria diagnostyczna. Warto dodać, że obecnie pojęcie „nerwica” coraz częściej zastępuje się terminem „zaburzenia lękowe”, jednak wciąż jest używane przez wielu pacjentów. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 wyróżnia różne postaci zaburzeń nerwicowych. Nerwica przybiera formę fobii (np. fobii społecznej lub agorafobii) lub innych zaburzeń lękowych, takich jak uogólnienie zaburzenia lękowe, paniczny lęk, zaburzenia depresyjne. Innym typem tego schorzenia jest tzw. nerwica natręctw, czyli zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, które wyróżniają natrętne myśli bądź rytuały. Kolejną forma nerwicy są zaburzenia dysocjacyjne – m.in. amnezja lub fugi dysocjacyjne, a także zaburzenia przebiegające pod postacią somatyczną. Do tej kategorii należą również reakcje na stres pourazowy lub ciężki stres.

Diagnoza i leczenie nerwicy lękowej w Bydgoszczy

Aby zdiagnozować zaburzenia lękowe, należy udać się do psychiatry. W naszym gabinecie diagnostyka przebiega następująco: pierwszym etap to wywiad, podczas którego lekarz pyta m.in. o przyczynę wizyty, objawy, początki choroby, jej rozwój, leki, które pacjent przyjmuje, stosowane używki, relacje w rodzinie pacjenta oraz ogólne warunki bytowe. Na tej podstawie ocenia stan psychiczny pacjenta, zwracając uwagę także na reakcje i emocje, które towarzyszą mu  podczas rozmowy. Wskazaniem mogą być też badania somatyczne lub psychologiczne.

Co najważniejsze, pacjent ma możliwość, aby wrócić do życia sprzed choroby – odpowiednio dobrana farmakoterapia stanowi jeden z filarów leczenia. Innym elementem terapii jest psychoterapia, dzięki której pacjent może odnaleźć, a następnie przepracować nieuświadomioną przyczynę lęku.

ul. Kołobrzeska 8/4 2 piętro,

Kosynierów Gdyńskich 27 – domofon 14,